Udržitelnost pro malé a střední firmy: Proč neexistuje kompaktní vzdělávací program
Udržitelnost a ESG jsou jinak nahlíženy velkými firmami, jinak těmi menšími a středními, které se každodenně potýkají většinou se zcela jinými problémy. Obecně je tomuto tématu věnováno i u nás stále více pozornosti, a to proto, že si uvědomujeme, jak moc jsou tyto koncepty důležité. Jak mohou malé firmy začít?
Udržitelnost není jen pro velké korporace. Malé a střední firmy v Česku začínají chápat, že udržitelné podnikání není jen o ochraně přírody, ale také o dlouhodobém úspěchu a růstu. Proč by tedy měli majitelé malých firem začít uvažovat o ESG a jak na to?
Nasnadě by bylo nalézt nějaký odpovídající program, který by vzdělal všechny bez ohledu. Jak se ale ukázalo na workshopu Asociace komunikačních agentur v květnu letošního roku, žádný takto komplexní program neexistuje. Odborníci na ESG, kteří se na workshopu sešli, poukázali mimo jiné na to, že se vzděláváním ve firmách je potřeba začít dle hierarchie a zohlednit chápání a myšlení všech zaměstnanců. Každý totiž uvažujeme jinak a chápeme věci jinak. Programy, jež jsou většinou napříč trhem nabízeny, nereflektují na to, že udržitelnost by měla být představena všem lidem, bez ohledu na jejich pozici ve firmě, ale naopak s ohledem na jejich způsob myšlení.
Změní se tento stav v dohledné době?
Změny nás jistě čekají
Jedním z důvodů, proč je udržitelnost důležitá, je změna očekávání zákazníků. Podle průzkumu agentury Ipsos si tři ze čtyř Čechů myslí, že společenská odpovědnost by měla být základní hodnotou každé firmy, jak uvedl i odborný magazín Marketing a media. To znamená, že zákazníci preferují značky, které se starají o své okolí a mají pozitivní vliv na společnost.
Pro malé firmy to může znít jako velký úkol, ale začít se dá postupně. Nevědí totiž často, jak se k udržitelnosti postavit.
Jak začít a nezbláznit se z toho
Prvním krokem může být zavedení jednoduchých opatření, jako je třídění odpadu, snižování spotřeby energie nebo podpora místních komunit. Tyto kroky nejen zlepší image firmy, ale mohou také přinést úspory.
Dalším krokem je komunikace těchto aktivit. Transparentní komunikace o vašich udržitelných praktikách může zvýšit důvěru zákazníků a odlišit vás od konkurence. Jak říkají odborníci, firmy, které jsou v komunikaci svých ESG aktivit detailní a transparentní, získávají větší důvěru a loajalitu.
A v neposlední řadě je pro malé firmy také důležité najít správné partnery a inspiraci.
Existuje mnoho příkladů menších českých firem, které uspěly díky udržitelnosti. A bude jich snad daleko více. Nyní si musíme počkat na odpovídající vzdělávání, které objasní všem zaměstnancům, jak moc je udržitelnost důležitá. A to v každém kroku jejich činnosti.
Opakujeme tedy ještě jednou, že udržitelnost a ESG nejsou jen módní slova. Jsou to strategie, které mohou pomoci vaší firmě růst, přilákat nové zákazníky a zlepšit vztahy se stávajícími. Začněte malými kroky, komunikujte své úspěchy a učte se od ostatních. Budoucnost je udržitelná a malé firmy v Česku mají šanci být její součástí.
(Foto: Freepik / Freepik, Public domain)