České firmy znají „E“ a „S“, ale „G“ stále pokulhává

České firmy znají „E“ a „S“, ale „G“ stále pokulhává

V následujících letech čekají české firmy významné změny spojené s ESG legislativou, jak jsme vás informovali minulý měsíc. Protože ale chápání ESG je v našich podmínkách stále poněkud nedostatečné, byť se povědomí zlepšuje, existuje mnoho podnikatelů, kteří si budou chtít na legislativu pěkně „po česku“ vyzrát…

Od roku 2025 bude dodržování ESG povinné pro firmy s více než 250 zaměstnanci a čistým obratem přesahujícím 40 milionů eur. O dva roky později se tato povinnost rozšíří i na malé a střední podniky, které jsou veřejně obchodovatelné. To s sebou přinese celou řadu úprava změn. Jak k nim ale přistoupit? A jsme na ně připraveni?

Jak se české firmy na tyto nové požadavky připravují? A bude pro ně sběr dat přínosem, nebo jen dalším byrokratickým břemenem?

Podívejte se na naše edukační video.

 

První rovina – odpovědné firmy

Existují dvě hlavní roviny příprav na přijetí zmíněné legislativy, které je třeba odlišovat. 

První je skutečně odpovědný přístup českých firem, které již dlouhodobě dbají na ekologické a sociální aspekty svého podnikání. Například velká zemědělská družstva investují do nových udržitelných technologií, aby snížila náklady a zároveň minimalizovala negativní dopady na životní prostředí. Tyto firmy si uvědomují, že musí být zodpovědné k přírodě, zaměstnancům a místním komunitám, s nimiž jsou úzce propojeny.

Druhá rovina – administraci se nevyhneme

Druhá rovina se týká administrativního zvládnutí nových povinností spojených s ESG. Firmy budou muset umět měřit, reportovat a vykazovat své aktivity v oblasti udržitelnosti. Některé společnosti redukují ESG na pouhé měření uhlíkové stopy, což je zavádějící. Udržitelné podnikání zahrnuje mnohem širší spektrum aktivit než jen sledování emisí. I o tom jsme psali jinde v našem blogu.

Sběr dat může být pro firmy přínosem, zejména pokud jsou tato data získávána a analyzována na makro úrovni. To umožňuje identifikovat trendy a směry pro další vývoj. Na úrovni jednotlivých firem však může být význam dat omezený, pokud nejsou správně interpretována a využita k praktickým rozhodnutím.

Stále je co zlepšovat

České firmy vykazují velmi dobré výsledky v sociální odpovědnosti, zejména ve vztahu k zaměstnancům a komunitě. Ekologický přístup k výrobě je také běžný. Avšak otázkou zůstává, zda tato opatření mají reálný dopad, nebo jsou jen snahou dosáhnout požadovaných čísel. Naopak, v oblasti governance, tedy řízení a správy, je potřeba dalšího zlepšení, zejména v integraci všech tří pilířů ESG.

Pokud například banka prodá své budovy, aby snížila svou uhlíkovou stopu, můžeme se ptát, zda to skutečně přináší kýžený efekt, nebo zda by neměla přijmout jiná opatření, jako je snížení úrokových sazeb pro nejvíce zranitelné skupiny obyvatel. 

Smyslem ESG není jen dosahovat kvantitativních cílů, ale také jich dosahovat způsobem, který má skutečný a pozitivní dopad na společnost.

(Foto: wirestock / Freepik, Public domain)